Toen ik begon met mijn rijschool viel het mij op dat er veel eenheidsworst is binnen de rijschoolbranche. Weinig tot geen maatwerk. Vaste protocollen hoe je een les moet opbouwen is naar mijn mening ouderwets en niet doeltreffend. Vakliteratuur en een HBO cursus Mental Coach hebben de basis gelegd voor mijn lesmethode. Bij mij leer je vanuit jouw natuurlijke leervermogen. Uit onderzoek blijkt dat je de leerstof beter opneemt en vasthoudt als je leert doormiddel van een coachende begeleiding in plaats vanuit een onderwijzende relatie. Op deze pagina zal ik kort mijn lesmethode en de voordelen daarvan uitleggen.

Coaching

In de volksmond noemt men mij een rijinstructeur die rijles geeft. Maar eigenlijk zijn deze termen achterhaald. Rijvaardigheidscoach is een term die beter op zijn plaats is. De basis is dat jij vanuit je eigen leervermogen het autorijden gaat leren en ik jou doormiddel van coaching begeleid om tot het juiste einddoel te komen. En dat einddoel is zelfstandig bewust kunnen en durven autorijden. Ook op de lange termijn. Coachen is geen onderwijzen en vertellen hoe je iets moet doen. Het gaat om voorwaarden scheppen om te leren en te groeien. Het is vallen en opstaan. Net als leren lopen.

De gedachte

Hoe heb jij leren lopen? Heeft je vader of moeder jou ooit vertelt hoe dit moest? Nee, dit is vanuit jouw natuurlijke leervermogen gekomen. Jij bent zelf gaan kruipen, gaan staan en gaan lopen. Je ouders hebben wel mogelijkheden gecreëerd om te leren lopen. Zoals in het begin jouw handje vasthouden, het succes vieren met handengeklap als het goed ging en als je viel vragen hoe het kwam zodat je de volgende keer rustiger zou gaan lopen. Maar zij hebben nooit gezegd: “Sta op, doe je linker voet naar voren en daarna je rechter voet.” Je bent het zelf gaan doen vanuit jouw natuurlijke leervermogen, je hebt het zelf ervaren. Misschien doe jij wel eerst je rechter voet naar voren omdat dat voor jou beter voelt. Maar je loopt nu zonder erbij na te denken. En dat is precies hoe het leren autorijden ook moet gaan.

De rijles

Maar hoe gaat dat dan tijdens een rijles? Voor iedere rijles krijg jij huiswerk om het volgende onderdeel voor te bereiden. Je gebruikt hiervoor een app op je telefoon. Het lesonderdeel wordt hier uitgelegd met een stukje tekst en soms een ondersteunde animatiefilm. Tijdens de rijles ga jij onder begeleiding van mij de gelezen theorie toepassen in de praktijk. In het begin zal ik nog even je “handje” vast moeten houden. Daarna gaan wij samen de eerste successen vieren. En als het daarna net even anders gaat dan je had gehoopt ga ik je vragen stellen zodat je de volgende keer een betere oplossing kiest.

Door jou continu vragen te blijven stellen in het leerproces ga jij leren oplossingsgericht te denken. Deze vaardigheid is van groot belang om jezelf te redden na het praktijkexamen. Want dan zit er niemand naast je die jou vertelt hoe je een situatie moet oplossen. Dan moet jij vanuit je eigen kennis een oplossing verzinnen. Na het behalen van je rijbewijs moet jij jezelf kunnen redden in het verkeer. En misschien jezelf nog wel beter maken.

De feiten

Het is onderzocht en bewezen dat deze manier van leren grote successen behaalt. Het belangrijkste succes voor mij als opleider en verkeersgekkie is dat er betere chauffeurs op de weg komen. Daarnaast is het bij-effect dat deze chauffeurs ook beter blijven rijden en de skills hebben om zich zelf beter te maken. Kijk maar eens naar de onderstaande tabel wat de uitkomst is van een wetenschappelijk onderzoek.

Herinnering na Instructie vs coaching
3 weken 70% vs 85%
3 maanden 10% vs 65%
Bron: John Whitmore, Succesvol coachen

Als je dit onderzoek vertaalt naar de rijopleiding dan zou je het volgende kunnen stellen: Als je les hebt gehad door middel van instructie, de onderwijzende manier, dan heb je 70% parate kennis tijdens het praktijkexamen en kort daarna. Als je les hebt gehad op door middel van coaching zit je op 85%. Het scheelt zo’n 18%. Nog niet heel schokkend maar zeker niet te verwaarlozen.

Maar nu komt het. Hoe is het gesteld met jouw kennis oftewel rijvaardigheid en verkeersdeelname na 3 maanden? Daar lezen wij in het onderzoek dat je nog maar op 10% kennis zit als je les hebt gehad doormiddel van instructie. Heb jij les gehad doormiddel van coaching dan zit je kennis nog op 65%. 

Kennis 3 maanden na het praktijkexamen

Resultaat

Wat is het resultaat? De instructieleerling zal blijven handelen op voorbeelden die hij of zij krijgt omdat deze leerling dit nu eenmaal gewend is vanuit de instructie. En als de rijinstructeur niet meer naast je zit zijn dit niet altijd de beste voorbeelden. Deze leerling zal sneller beïnvloed worden vanuit externen factoren. De rijinstructeur is tijdens de rijopleiding de beïnvloedbare externe factor geweest. Nu zal deze invloed komen van leeftijdsgenoten in de auto en andere weggebruikers. Met alle gevolgen van dien. 

Dus wie is de betere chauffeur enkele maanden na het behalen van het rijbewijs? Juist, degene die is opgeleid door middel van coaching. Jij rijdt hierdoor op een relatief hoog niveau in vergelijking met bestuurders die op basis van instructie hebben leren autorijden. Jij bent zelfs in staat om je eigen vaardigheden te verhogen doormiddel van zelfcoaching. Jij zal je natuurlijke leervermogen blijven gebruiken om jezelf te verbeteren.